ITU-forsker sikrer bevilling til udvikling af personaliseret sproglæringssystem
Det er svært at lære sig selv et nyt sprog, men et nyt Villum Experiment-støttet forskningsprojekt fra IT-Universitetet vil gøre det lettere. Hvordan? Ved at skræddersy undervisningsmaterialet til brugernes personlige interesser og færdigheder.
Skrevet 2. oktober 2023 07:14 af Theis Duelund Jensen
Lektor på ITU’s Institut for Datalogi, Mircea Lungu, hvis hovedforskningsfelt er software engineering, har arbejdet på en lang række universiteter og boet i mange lande. ”Det er altid en fordel at have en grundlæggende forståelse af sproget i det land, man bor i, men det er svært at lære sig selv et nyt sprog. Jeg har mange venner, der står i lignende situationer, og det er egentlig der, idéen til et personaliseret sproglæringssystem kommer fra,” siger Mircea Lungu, der netop har modtaget 1,99 millioner kroner fra Villum Experiment til projektet Hyper-Personalized Learning Paths Through the Internet: A Sustainable Approach To Accelerating Language Education.
Målet med projektet er at udvikle et digitalt værktøj, fx et browser-plugin, der samler indhold fra nettet i en læseliste på det sprog, som brugeren ønsker at lære. Det, der imidlertid gør Mircea Lungus system til noget særligt, er, at det vil kunne sammensætte en læseliste med artikler og andre tekster, der ligger inden for brugerens interesseområder. Systemet vil også være i stand til at justere sværhedsgraden af teksterne i forhold til brugerens niveau af forståelse og samtidig sikre, at sværhedsgraden stiger, så brugeren udvikler sine færdigheder.
”Lad os sige, at du gerne vil lære fransk. Du interesserer dig også rigtig meget for rugby – det er et emne, du tit læser om online. Når du bruger systemet, oplyser du, hvad dine interesser er, og derefter bliver du præsenteret for materiale på fransk om rugby – dvs. systemet motiverer dig til at lære sproget ved at sætte dine personlige interesser i spil,” siger Mircea Lungu.
Systemet indekserer indhold på nettet på en sådan måde, at brugeren hele tiden præsenteres for læsning baseret på personlige præferencer, der samtidigt udfordrer brugeren og øger sværhedsgraden. På denne måde skaber systemet en hyper-personaliseret vej til at tale fremmedsprog flydende. Eftersom indholdet ikke skal skabes fra bunden, men derimod sættes sammen af eksisterende indhold på nettet vil systemet samtidig være en bæredygtig måde at lære på.
”Projektets centrale præmis er, at hvis brugeren præsenteres for indhold, som hun eller han ville have opsøgt på deres eget sprog, med den rette sværhedsgrad, så vil brugeren være mere motiveret til at udvikle regelmæssige læsevaner og lære sproget hurtigere.”
Ifølge forskeren formår mange populære sprogundervisningsteknologier allerede at tilpasse sig brugerens niveau og udvikling, men de fleste af dem bruger generiske undervisningsmaterialer. Derudover bruges der typisk virkemidler fra spilverdenen til at fastholde brugerens interesse – såkaldt gamification af indhold.
”Jeg tror ikke, at generisk indhold og gamification kan hamle op med materialer, som brugeren er oprigtig interesseret i. Hvis materialerne kan anbefales, inden for det man med et undervisningspsykologisk begreb kalder zone of proximal development – ikke så let, at det er kedeligt, men heller ikke så svært, det er demotiverende – så kan brugeren optimerer sin rejse mod bedre sprogfærdigheder,” siger Mircea Lungu.
Projektet skal køre over de næste to år. I første omgang vil systemet tilbyde undervisning i dansk, tysk og fransk.
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk