Vejen til mere mangfoldighed i de tekniske it-fag kan være enkel
To nye studier indikerer, at undervisere med enkle metoder kan tilrettelægge undervisningen i de it-tekniske fag, så den appellerer til et bredere spektrum af studerende. Forskningsresultaterne er netop blevet præsenteret på den anerkendte konference ACM International Computing Education Research conference (ICER 2021).
Skrevet 24. august 2021 13:05 af Jari Kickbusch
It-fagene er traditionelt præget af mænd. Tendensen ses både i folkeskolen, på gymnasierne, på universiteterne og på arbejdsmarkedet. Det er et problem, fordi it i stigende grad har betydning for vores hverdag og samfund, og vi risikerer dermed en kønsmæssig skævvridning i samfundet, hvis teknologien udelukkende bliver udviklet og designet af mænd for mænd. Blandt andet derfor er der både i uddannelsessektoren, erhvervslivet og i det politiske landskab et ønske om at få flere kvinder til at beskæftige sig med it; et ønske, som kun i begrænset omfang er blevet indfriet. Det er der måske råd for.
It-undervisning for alle
På IT-Universitetets Center for Computing Education Research (CCER) har en gruppe forskere netop udgivet to forskningsartikler under den samlende titel Computing Educational Activities involving People rather than Things appeal more to Women. Artiklerne peger i retning af, at it-undervisningen kan tilrettelægges, så den appellerer mere til kvinder – og til mænd, som ikke tidligere har prøvet at programmere.
- Vores forskningsartikler er interessante, fordi meget tyder på, at vi kan øge mangfoldigheden i it-fagene ved at skrue ganske lidt på undervisningen. Jeg både håber og tror, at undervisere i hele verden kan bruge vores resultater til at få flere kvinder til at vælge og klare sig godt i de it-tekniske fag, ligesom de formodentlig også kan bruges til at inkludere de mænd, som traditionelt har valgt it-fagene fra, fortæller leder af Center for Computing Education Research (CCER), lektor Claus Brabrand, som har stået i spidsen for den interdisciplinære forskergruppe bag artiklerne.
Mennesker vs. ting
Forskningsartiklerne er bl.a. baseret på et studie, hvor 500 danske gymnasieelever skulle vælge mellem to forskellige typer opgaver i it-undervisningen. Opgaverne var helt identiske bortset fra temaet; den ene opgave handlede om mennesker, den anden om ting. Studiet viste, at der er 2,7 gange højere odds for, at kvinderne valgte opgaverne om mennesker i forhold til mændene, hvilket får Claus Brabrand til at komme med en simpel anbefaling til alle undervisere i it-fagene:
- Vi anbefaler, at it-undervisere favoriserer opgaver og projekter med menneske-temaer over opgaver med ting-temaer. Dette vil få opgaverne til at appellere mere til kvinder og til de mandlige – og kvindelige – studerende, som ikke har programmeret før, siger han.
For yderligere information:
Få mere viden om forskningsartiklerne på https://ccer.itu.dk/
Forskergruppen bag artiklerne:
- Melissa Høegh Marcher (ITU-studerende)
- Ingrid Maria Christensen (ITU-studerende)
- Therese Graversen (Statistiker)
- Pawel Grabarczyk (Teknologifilosof)
- Claus Brabrand (Computing & Undervisningsforskning)