Man skal ikke være ekspert for at lære programmering – man skal bare være nysgerrig
IT-Universitetets brobygningsinitiativ Coding Classes har til formål at introducere gymnasieelever for programmering, aflive myter om it-uddannelse og fungere som karrierelæring. Vi var med, da ITU’s Coding Class-undervisere rykkede ud på Sukkertoppen Gymnasium i København for at lære eleverne at kode deres egne hjemmesider.
Skrevet 30. september 2021 11:49 af Theis Duelund Jensen
”Hvordan er det nu…?” mumler en af drengene fra lambda-klassen på Sukkertoppen Gymnasium. Han sidder lænet ind over sin bærbare computer, blikket stift rettet mod det, der foregår på skærmen, mens han forsigtigt afprøver forskellige varianter af koden, han er i gang med at skrive. Til sidst toner en grøn baggrund frem i hans browser med overskriften ”Velkommen til Lambda” i blå versaler.
”Der var den!” siger han og smiler til sin sidemand, der kæmper med samme udfordring.
Eleverne i lambda, der går på første år på Sukkertoppen Gymnasium, er i gang med et Coding Class-forløb, hvor de på halvanden time lærer at bygge en hjemmeside fra bunden. Forløbet er et blandt flere gymnasierettede undervisningstilbud arrangeret af IT-Universitetet i København. Formålet er at give de unge mennesker indsigt i teknologiens verden, aflive myter om programmering og gøre eleverne interesserede i at læse et it-fag på universitetsniveau.
Unge underviser unge
Dagens Coding Class afholdes på gymnasiets tredje sal, hvor man gennem store vinduespartier har udsigt over det solbeskinnede banelegeme ved Ny Ellebjerg St. Lambdas klasselokale er tætpakket med rækker af borde og stole, forlængerledninger til stikdåser slynger sig op af bordbenene, og eleverne sludrer, hakker løs på tasterne, griner af hinandens hjemmesider og rækker hænder i vejret, når de har brug for hjælp.
Helle Friis, der står foran tavlen, finder et nyt slide frem på computeren. Hun og Ellen-Sofie Christensen, der også er med i dag, er del af holdet af ITU-studerende, som underviser i programmering til Coding Class. De læser begge to softwareudvikling på femte semester, og de har begge fundet vej til programmering og en it-uddannelse via IT-Universitetets brobygningsarrangementer.
”Nu skal vi til at style vores hjemmesider. Det gør vi ved at kode med CSS. Det er dét, der får en hjemmeside til at se sej ud,” siger Helle Friis, mens Ellen Sofie Christensen skifter slide på lærredet, så eleverne har nogle enkelte programmeringsparametre at gå ud fra.
Midt i lokalet sidder Victoria og Sille. De har indtil videre haft held med at konstruere deres hjemmesider via HTML-sprogets fundamentale byggeklodser, men nu driller CSS-kodningen.
”Jeg blev overrasket over, hvor sjovt det er. Jeg troede egentlig ikke, det var noget for mig,” siger Victoria. Sille stemmer i og tilføjer, at det især er tilfredsstillende at se resultatet af sit arbejde tone frem på skærmen, så snart man opdaterer browseren. Hun er interesseret i hjemmeside-design, men har kun erfaring fra skolen med blokprogrammering, hvor man som navnet antyder programmerer med forkodede elementer.
”Lige den her del med CSS og design kunne jeg godt finde på at bruge tid på derhjemme,” siger hun.
Ellen Sofie Christensen når frem til pigernes bord, kaster et blik på skærmen og finder problemet. CSS-filen har fået en forkert endelse. Fejlen rettes, og Victorias hjemmeside prydet af cupcakes dukker atter op i browservinduet.
Gør op med fordomme
Ifølge Ellen Sofie Christensen er det vigtigt at komme fordommene og myterne om programmering og it-uddannelse til livs. ”Jeg gik selv på stx og var interesseret i samfundsfag. Jeg brød mig ikke særligt meget om matematik. Så deltog jeg i et Coding Café-arrangement på ITU sammen med en masse andre piger, hvor jeg indså, at man hverken behøver at være matematik- eller programmeringsekspert for at søge ind på en it-uddannelse,” siger hun og tilføjer, at der altså er masser af unge kvinder, der studerer på ITU.
Coding Class sætter elevernes digitale skaberkompetencer i spil, fordi de får indblik i og konkret erfaring med it.
Anders Thesbjerg, lektor
Ved siden af Victoria og Sille sidder Omar og Matthias. De er begge interesserede i at læse Computer Science, når de om kort tid skal vælge studieretning for resten af deres gymnasieuddannelse. Matthias ved allerede, at han vil være spiludvikler, mens Omar i første omgang gerne vil lære mere om programmering generelt:
”Det er rigtig spændende at prøve kræfter med at kode,” siger han. ”Jeg har kun prøvet blokprogrammering, og når jeg ser videoer af folk, der koder, ser det altid kompliceret ud. Koden ligner volapyk, men nu kan jeg godt se, at det egentlig er simpelt og logisk bygget op.”
”Det er et spændende forløb,” tilføjer Matthias. ”Det foregår på et niveau, hvor alle kan være med.”
Et frisk pust
Spørger man adjunkt Anders Thesbjerg, der underviser i Informatik og Digitalt Design og Udvikling på Sukkertoppen Gymnasium, er der god grund til at benytte sig af Coding Class-tilbuddet ude på gymnasierne. Han har inviteret ITU’s Coding Class-undervisere ud til forløb med klasser på Sukkertoppen før, fordi Coding Class kan noget andet end den traditionelle undervisning:
”Det er et frisk pust for eleverne, fordi underviserne er tættere på dem aldersmæssigt og mere i øjenhøjde. Samtidigt er kurset designet til at give dem en succesoplevelse på 90 minutter i kraft af lynintroduktionen til programmering og den efterfølgende hjemmesideudarbejdelse,” siger Anders Thesbjerg.
Han fremhæver også, at Coding Class-formatets kompakthed gør det let at hive ind i undervisningen – enten som selvstændig komponent, der opfylder kravet om it på skemaet, eller som et led i et større tema om teknologi og it – og at det med fordel kan afvikles, inden eleverne skal vælge studieretning.
”Coding Class sætter elevernes digitale skaberkompetencer i spil, fordi de får indblik i og konkret erfaring med it. I undervisningen vil vi gerne italesætte it som noget, der bor i alle fag – ikke bare i it-faget. De af eleverne, der ikke har erfaring med programmering, får en positiv førstegangsoplevelse, der kan åbne deres øjne for værdien af at have it-egenskaber – også selvom man måske ikke vil være datalog.”
Da dagens lektion er nået til vejs ende og Helle Friis og Ellen Sofie Christensen har quizzet eleverne i det, de har lært om programmering, bryder klassen op til frikvarter. Der snakkes om planer for ugen, der grines højt, og der findes mad og drikkevarer frem fra tasker og poser. Nogle forsvinder ned i kantinen, mens andre bliver siddende i lokalet foran deres åbne computere og koder videre på de hjemmesider, de lige har fået værktøjerne til at skabe.
Dorthe Roslev Bukh, projektleder, +45 72 18 51 46, dobu@itu.dk
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk