Forelæsning via liveradio: Corona baner vej for nye undervisningsformer
De logistiske udfordringer, der følger med coronarestriktionerne, giver anledning til nytænkning blandt underviserne på ITU. Halvdelen af forelæsningerne på kurset ’Navigating Complexities’ er i dette semester forvandlet til et live-radioprogram med både nyheder, diskussioner og musikpauser. Radioformatet giver nye muligheder for at formidle kompleks viden til de studerende, mener underviserne.
Skrevet 5. november 2020 10:38 af Vibeke Arildsen
Det er anderledes tider – også på IT-Universitetet, hvor kravene om større afstand blandt de studerende betyder, at en del af undervisningen må finde sted i det virtuelle rum.
Da det blot en måned før semesterstart stod klart, at der kun var lokaler til halvdelen af de planlagte forelæsninger på kandidatkurset ’Navigating Complexity’, måtte underviserne Baki Cakici og Jessamy Perriam, begge ansat ved Institut for Business IT, skynde sig i tænkeboks.
”I foråret var vi nødt til meget hurtigt at omstille os til videobaseret undervisning via Zoom, og det var ret udmattende både for mig og for de studerende, så vi havde lyst til at prøve noget andet i dette semester,” fortæller Jessamy Perriam.
Tilgængelig formidling af svært stof
De to undervisere havde længe overvejet at eksperimentere med radiomediet i undervisningen. Eftersom ITU netop har fået nye lokaler i DR Byen med et professionelt radiostudie til rådighed, var der nu en oplagt anledning til at kaste sig ud i det.
To undervisningssassistenter hjælper til under udsendelsen og fungerer som bindeled mellem undervisere og studerende.
'Navcom Radio’ gik i luften i slutningen af august og sender nu hver onsdag fra klokken 10 til 12 til de omkring 130 studerende på kandidatuddannelsen Digital Innovation & Management, som supplement til en traditionel forelæsning om mandagen. Kernen i radioprogrammet er to tekster, som de studerende skal læse og diskutere med hinanden på forhånd. I løbet af programmet diskuterer de to undervisere teksterne med hinanden.
Det, jeg godt kan lide ved radiomediet er, at det giver mulighed for at forklare ret abstrakte ideer på en tilgængelig måde.
Jessamy Perriam, forsker og underviser på ITU
”Det, jeg godt kan lide ved radiomediet er, at det giver mulighed for at forklare ret abstrakte ideer på en tilgængelig måde. Det er en fordel i vores felt, Science & Technology Studies, som er på den ene side er meget samfundsnært, men som også kan have en tendens til at blive lidt snørklet ind i akademiske begreber,” siger Jessamy Perriam.
Virkemidler fra radiogenren
Jessamy Perriam har tidligere har arbejdet som radiojournalist og -producer. Det falder hende derfor naturligt at bruge de virkemidler, man kender fra radiogenren. Under udsendelsen har de studerende mulighed for at stille spørgsmål eller dele kommentarer via Zoom, og for at skabe et godt flow er der også musikpauser og ’nyheder’ hver hele time i form af praktiske oplysninger til de studerende.’
'Navcom Radio' sender hver onsdag formiddag fra et professionelt lydstudie på ITU.
De studerende bliver opfordret til at lytte med live, selvom de i princippet også kunne lytte til optagelsen bagefter.
”Vi har valgt at sende live i stedet for at optage en podcast på forhånd, fordi det giver en helt anden grad af interaktivitet og dynamik, at de studerende har mulighed for at bidrage til samtalen via chatten. Udsendelsen føles som et samarbejde mellem os undervisere, undervisningsassistenterne og de studerende,” siger Baki Cakici.
Radioformatet har givet anledning til diskussioner, man ikke normalt ville have i en forelæsning, fortæller Jessamy Perriam.
”For eksempel har de studerende stillet interessante spørgsmål om ’The Social Dilemma’, en ny dokumentar om sociale medier, og vi havde mulighed for at diskutere de spørgsmål, dokumentaren rejser, og som relaterer sig til kurset. Den type diskussioner ville ikke opstå under en normal forelæsning, hvor de studerende forventer at underviseren leverer en præsentation af teorien med nogle slides. Radioprogrammet er nærmere er en samtale om, hvad tingene betyder i praksis,” siger hun.
God eksamenforberedelse
På den måde er radioprogrammet også en god forberedelse til den mundtlige eksamen, hvor de studerende skal kunne diskutere og perspektivere akademiske tekster i forhold til et afsluttende projekt, mener Baki Cakici.
I begyndelsen var de studerende bekymrede for, om de kunne have alle de her komplekse diskussioner i hovedet, men vi har efterhånden lært at tydeliggøre, at ikke alt vi diskuterer, er noget de studerende skal kunne udenad. Derimod kan man se udsendelserne som en slags generalprøve på den type diskussion, vi har til den mundtlige eksamen.
Baki Cakici, forsker og underviser på ITU
”De studerende hører underviserne diskutere og forbinde teksterne til andre tekster eller til bredere samfundsmæssige eller eksistentielle spørgsmål. I begyndelsen var de studerende bekymrede for, om de kunne have alle de her komplekse diskussioner i hovedet, men vi har efterhånden lært at tydeliggøre, at ikke alt vi diskuterer, er noget de studerende skal kunne udenad. Derimod kan man se udsendelserne som en slags generalprøve på den type diskussion, vi har til den mundtlige eksamen,” siger han.
De to undervisere arbejder på at videreudvikle radiokonceptet og regner med at bruge det i undervisningen i næste semester, uanset hvordan coronasituationen ser ud til den tid.
”For eksempel har vi tænkt os at invitere forskere fra hele verden med i programmet, så det ikke kun er underviserne, der diskuterer med hinanden, men at de studerende også får input fra nogle af dem, der faktisk har skrevet teksterne,” siger Jessamy Perriam.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk