Ny startup vil give turister lokale oplevelser i København
Tre ITU-studerende står bag Motes, som leverer lokationsbaserede tips om alternative seværdigheder i København på mobilen.
Skrevet 15. maj 2018 12:25 af Vibeke Arildsen
Skjulte lommeparker, skæve kunstinstallationer og stemningsfulde kirkegårde. Det er nogle få af de ting, man kan opleve på en ny, fem kilometer lang digital gårute gennem Nørrebro.
Ruten hedder ”Know your ’Bro” og er netop lanceret af startupvirksomheden Motes i samarbejde med Københavns Kommune. Målet er at inspirere turister til at udforske mere end blot traditionelle attraktioner som Den Lille Havfrue og Rundetårn.
Vi plejer at sige, at Motes er en slags Pokémon GO for kulturinteresserede.
Mathias Mølgaard, medstifter af Motes
For at kunne læse om seværdighederne skal brugerne befinde sig i nærheden – og det er der en pointe i.
”Man skal opholde sig inden for en vis radius for at man kan låse historierne om stederne op. På den måde inviterer vi brugerne til rent fysisk at gå på opdagelse i byen. Vi plejer at sige, at Motes er en slags Pokémon GO for kulturinteresserede,” fortæller Mathias Mølgaard, som er medstifter af Motes og studerende på kandidatuddannelsen Digital Innovation & Management.
Det særlige ved platformen er desuden, at brugerne kan få adgang direkte fra en browser og dermed slipper for at downloade en pladskrævende app til telefonen.
Hackathon var vejen til første kunde
Motes er en videreudvikling af et lignede projekt, CityStories, som Mathias Mølgaard lancerede i Århus for et par år siden. I 2017 genoplivede Mathias og studiekammeraten Louis Amhild idéen med ny teknologi og nyt design til et hackathon, hvor turismebranchen inviterede studerende til at udvikle digitale koncepter.
Ideen vakte begejstring i dommerpanelet, særligt hos en repræsentant fra Københavns Kommunes turistinformation, som tog ideen videre i organisationen. Det blev startskuddet til samarbejdet om den digitale gårute på Nørrebro.
Flere gåruter og AR
Der er planer om flere gåruter i København, men Motes-holdet satser også på at sælge platformen til andre turistorganisationer, kommuner og private virksomheder i Danmark – og på sigt over hele verden.
Derudover ser de potentiale i at udvikle den tekniske del af platformen, for eksempel ved at tilføje et Augmented Reality-lag.
”Med Augmented Reality vil vi kunne skabe nogle helt ekstraordinære oplevelser. For eksempel ville man kunne augmentere gamle billeder fra besættelsen ind og give brugerne indtryk af, hvordan gaderne så helt anderledes ud dengang. Hvis vi kan få finansiering til det, er der ingen tvivl om, at det er den vej, vi vil gå,” siger Louis.
Livligt iværksættermiljø
De tre ITU-iværksætterne mødte hinanden via studiet, og det livlige iværksættermiljø på IT-Universitetet har gjort det nemt at finde både faglig sparring og kontakter.
”Der er et mangfoldigt studiemiljø med mange forskellige mennesker og kompetencer, og mange vil gerne være med til at lave startups. Det gør det nemt at samle et team, der supplerer hinanden godt,” siger Mathias.
Det seneste medlem af teamet kom til for få uger siden og er også rekrutteret på ITU. Yassin Achiban læser Digital Design & Kommunikation og skal som marketingansvarlig stå for at skaffe nye kunder i butikken.
Hvis de tre Motes-drenge skal give et godt råd videre til andre studerende med startup-drømme, er det at fokusere på at komme ud og opbygge et godt netværk.
”Vi har lært, at en uopfordret e-mail ofte ikke gør en særlig stor forskel, hvis ikke man har mødt hinanden før i en eller anden sammenhæng. Det giver langt mere at komme ud til events og møde mennesker der,” afslutter Mathias. Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk