Opsparingskoncept til unge bankkunder vinder bachelorpris
Tre studerende fra Digitale Medier og Design på IT-Universitetet har modtaget FA’s bacheloropgavepris for deres projekt, hvori de udviklede et digitalt koncept i form af en opsparingsapp til unge bankkunder. Med æren følger en check på 30.000 kroner.
Skrevet 9. november 2017 10:47 af Vibeke Arildsen
Det kan være svært for banker at fange de unges opmærksomhed. Samtidig har mange unge svært ved at overskue deres økonomi. Derfor undersøgte Regitze Breddal Puck, Amalie Talli Panton Martelli og Julie Freudendahl i deres bacheloropgave på Digitale Medier og Design, hvordan bankerne kan blive bedre til at appellere til en yngre målgruppe.
Opgaven ‘Digital Concept Development within the Banking Industry Focusing on Young Adults’ udmundede i app’en SaveUp – et koncept, som kan hjælpe unge med at spare op ved at opstille forskellige opsparingsmål, for eksempel om en rejse til Thailand eller en god middag med kæresten.
Det koncept faldt i god jord hos dommerpanelet bestående af it-specialister fra bank- og forsikringsverdenen samt ITU-professor Roman Beck.
Amalie, Julie og Regitzes idé om en applikation, der skal hjælpe unge med at spare op til konkrete formål, rammer midt i skiven.
Mariane Dissing, administrerende direktør hos FA
”Finanssektoren er i konstant bevægelse mod nye ideer, som gør livet lettere for kunderne. Amalie, Julie og Regitzes idé om en applikation, der skal hjælpe unge med at spare op til konkrete formål, rammer midt i skiven. Det er ganske enkelt en rigtig god idé. Men ikke nok med det. Amalie, Julie og Regitze formår ydermere i deres bachelorprojekt at gøre deres idé både konkret og håndgribelig, fordi de gennemgående har et kommercielt og kundeorienteret fokus. Og derfor skal de naturligvis modtage vores bachelorpris,” udtalte Mariane Dissing, administrerende direktør hos FA, i forbindelse med prisoverrækkelsen, som fandt sted torsdag ved Finance IT Day på ITU.
Vigtigt at inddrage brugerne
De studerendes appkoncept blev til på baggrund af både markedsanalyser og interviews med unge bankkunder.
”Vi startede med at undersøge meget bredt, hvordan unge interagerer med deres bank, hvilke devices de foretrækker at bruge, og hvilke behov, de har. På baggrund af vores brugerundersøgelser fandt vi frem til, at et appbaseret opsparingskoncept var efterspurgt af brugerne og samtidig kunne være forretningsmæssigt fordelagtigt for banken,” forklarer Regitze Breddal Puck.
De tre prisvindere håber, at deres projekt kan være med til at sætte fokus på, hvad en designtilgang kan skabe værdi i banksektoren.
”Vi er meget glade og stolte over at modtage prisen, og håber, at den kan være med til at fremhæve vigtigheden af at inddrage brugerne, når man laver nye designs, fremfor bare at tage beslutninger ud fra antagelser,” siger Amalie Talli Panton Martelli.
Det er fjerde år i træk, at FA uddeler prisen til årets bedste ITU-bacheloropgave med relevans for finanssektoren.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk