6 idéer fra sommerskole begejstrer Politiken
Sommerkurset ‘Digital journalistik og projektledelse’ har fundet en vinder blandt studerendes seks bud på, hvordan Politiken fornyer sin digitale journalistik og når en yngre målgruppe.
Skrevet 1. september 2016 08:07
Af Anders Haubart Madsen, Limboland
Politikens Musikkalender. Sådan lyder titlen på det sejrende projekt til et nyt sommerkursus, der er blevet til i et samarbejde på tværs af universiteter, medievirksomheder og forskellige faggrupper.
Vinderprojektet handler om, at kendte kunstnere bliver sat til at portrættere en måneds nyhedsformidling på Politiken med et særligt komponeret musiknummer.
Andre idéer, der kom ud af samarbejdet, bestod i at skabe en stærkere profil overfor unge ved for eksempel at lave video i 360 grader, et nyhedsoverblik kurateret af en kendt, et chatforum mellem gymnasieelever og journalister eller ved at skabe en app, der samler begivenheder og events fra iByen på et virtuelt kort.
Roser skæve idéer
Begejstring. Det var Politikens opsummerende reaktion på resultaterne.
- Det er nogle interessante resultater, I er kommet med, og virkelig sundt for os at være med til den her nye måde at arbejde sammen mellem forskellige faggrupper, sagde Aske Koppel Stræde, udviklingschef på Politiken, redaktionschef for politiken.dk, da han som jurymedlem var med til at kåre en vinder blandt seks bud på, hvordan Politiken kan nytænke sin digitale formidling og nå en yngre målgruppe.
Kommentaren faldt, da 32 studerende fra ITU og SDU præsenterede deres bud på, hvordan Politikens netavis kan tiltrække flere læsere i aldersgruppen 15-25 år. Sommerskolen ’Digital journalistik og projektledelse’ er en ny måde at udvikle koncepter til en virksomhed på, og derfor var der stor interesse for de studerendes idéer blandt jurymedlemmerne til den afsluttende pitchkonkurrence:
- Det er helt sikkert noget, vi gerne vil være med til lave igen, tilføjede Jakob Nielsen, redaktionschef for politiken.dk.
Laboratorium med mediefolk
Sommerkurset ’Digital journalistik og projektledelse’ er et samarbejde mellem medievirksomheden Limboland, Politiken, ITU og SDU. Det er tænkt som et laboratorium, hvor studerende får åbne rammer til at idéudvikle i et forløb med indspark fra professionelle mediefolk.
Kurset løb over ni dage i august. Det sluttede med, at en jury bestående af lektor Gitte Bang Stald fra ITU, centerleder for Journalistik på SDU, Peter Bro, samt repræsentanterne fra Politiken fandt en vinder blandt de seks bud på digitale koncepter:
Kurset har givet os en forståelse for, at man ikke bare kan designe et medie ud fra en generel forestilling om, hvordan man leverer nyheder.
Mille Bolund, studerende på Digital design og kommunikation
- Det har givet inspiration at forstå forskellige faggrupper, og det har været godt at have så mange forskellige oplægsholdere fra medieverdenen fra Metroxpress, et amerikansk medie som Quartz og så til Politiken, sagde Julie Moltke, studerende på Digital design og kommunikation, efter hun havde fået overrakt prisen for bedste projekt sammen med tre andre studerende fra ITU og SDU.
Efterlyser flere eksperimenter
Hun blev suppleret af Mille Bolund, der også repræsenterer ITU i vindergruppen.
- Kurset har givet os en forståelse for, at man ikke bare kan designe et medie ud fra en generel forestilling om, hvordan man leverer nyheder. Vi har lært om, hvor forskellige målgrupper og strategier kan være, og det er helt sikkert noget, jeg ville deltage i igen.
Redaktionschef Jakob Nielsen ser dog gerne, at de studerende bliver endnu mere eksperimenterende, hvis kurset skal gentages i fremtiden. Henvendt til deltagerne sagde han:
- I er næsten blevet for bevidste om, hvad Politiken står for. I må godt have givet os et endnu større los i røven og være kommet på noget helt, helt skævt.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk