Forandring er en del af hverdagen i organisationer. De fleste organisationer står overfor store forandringer som følge af ny IT. Det, at kunne forstå og håndtere forandringer i forbindelse med implementering af organisatoriske it-løsninger er afgørende for at organisationer klarer sig godt.
Kurset adresserer udfordringer, tilgange og løsninger i forhold til at forstå og håndtere forandringsledelse i tider med digitalisering og digital transformation. Denne viden er afgørende for alle ledere, der er involveret i it-ledelse for at kunne indgå strategisk i udvikling og udvælgelse af it-løsninger. Samt med henblik på at sikre løsninger, der er implementerbare i forhold til den organisatoriske situation herunder de menneskelige ressourcer.
Kurset giver en generel forståelse for organisatorisk forandringsledelse og zoomer ind på indsigt og eksempler om implementering af it-baserede forandringsprojekter.
Emner, der tages op er:
- forandringsmodeller
- ledelsesformer
- medarbejderinddragelse
- forandringsparathed
- forandringsagenter
- bæredygtige forandringsprocesser
- varig implementering
Undervisning
Deltagerne præsenteres for forskellige typer af forandringer, samt cases herpå, samt en bred vifte af teoretiske og metodiske tilgange til at forstå og håndtere forandring.
Kurset gennemføres med en blanding af teoretiske oplæg, inspirationsoplæg, øvelser, diskussioner og gruppearbejde. I gruppearbejdet arbejdes der med anvendelse af dele af den gennemgåede teori, øvelser der lægger direkte op til det der kræves i den individuelle eksamensopgave.
Efter kurset vil den studerende være i stand til at:
- Beskrive, analysere og diskutere forskellige typer af forandringstilgange
- Kende til og vurdere relevansen af forskellige metoder til at gennemføre forandringer i organisationer
- Analysere de forskellige organisatoriske udfordringer i en konkret kontekst med fokus på forskellige aktørers forståelse og behov i forbindelse med forandring
- Udarbejde og diskutere konkrete implementeringsforslag for forandringsprojekter
- Beskrive, analysere og diskutere behovet for ledelse i en konkret forandringssprocess.
Eksamen
Individuel skriftlig aflevering på op til 15 normalsider. Opgaven er typisk en teoretisk analysere af en planlagt eller gennemført implementeringsproces i en virksomhed, som deltageren har adgang til, men kan også være en mere teoretisk analyse af en særlig udfordringer i organisatorisk implementering. Opgavens fokus er således at træne deltagerne i at anvende teori om forandringesledelse og implementering til at skabe forståelse for de problemstillinger, der opleves herunder om og hvorledes problemstillingen kan løses. Det forventes at deltagerne anvender kursets teori, hvor det giver mening, samt at der suppleres med en ekstra artikel, der rammer problemstillingen.
Flere informationer om kurset i Kursuskataloget. Kurset udbydes som valgfrit kursus på Master i it-ledelse.